01 desember 2008

ADVENTSKALENDER

I dag vil jeg gi dere en liten luke i adventskalendern. Det kommer ikke til å være nye luker hver dag, jeg kjenner meg selv for godt til å tro at jeg vil rekke det. Desember er hektisk. Dessuten reiser jeg til Wien den 11. desember og da blir det ikke blogging. Men i dag vil jeg gi dere luke nummer 1.
LUKE 1 Chailatte •1 spsk anisfrø (eller en enkelt stjerneanis) •1 stang kanel •et par nelliker •4-5 kardemomme kapsler •½ liter vand •½ liter Darjeeling te (eller vanlig svart te)
•½ liter varm melk •kandis eller rørsukker til å søte med
Knus kardemommeskallet lett med en morter og ta dem og resten av krydderet i en liten gryte med vannet. Kok op og la det simre i 5-10 minutter. Lag en kanne te og sett straks en hette over den, så den ikke blir kald. Varm melken i en gryte og bland melk, den innkokte krydder-blanding og teen i en gryte eller tekanne. Held i kopper, mens teen siles igjennom en liten tesil. La gjestene søte teen med kandis eller rørsukker. • Om dere ikke gidder å lage den på denne måten, så tar dere å kjøper chai te og blander med varm melk som dere kan skumme om dere orker det ; o) Chai te er indisk te og for oss er det en julete te, fordi den innholder det vi krydder vi tenker på som julekrydder. Det er absolutt verd å prøve- Chai te er godt også uten melk!

1 kommentar:

nabbmo sa...

For en genial idé med julekalender! Tusen takk Mona!
Og heldige meg har alle ingrediensene til chai'en i skapet!
Gjett hva jeg skal lage i morgen kveld til Grey's da?! ;)