17 september 2009

Middag

Ovnsbakt torsk med pinjenøtter og søtpotetpuré
----------
Til fisken trenger du:
500 gr fersk torskefilet, skåret i to passe porsjonsstykker
1 neve pinjenøtter
Skall og saft av en halv sitron
1 ss olivenolje
1 liten bunt persille
----------
Til søtpotetpuréen trenger du:
1 stor eller 2 små søtpoteter
1 halv chili, uten frø
saften av 1/2 lime
salt og pepper
-----------
Skrell søtpoteten og skjær den i grove terninger som kokes møre i en gryte med vann sammen med limejuice og chilien som er skåret i to. Chili og lime gir en litt ekstra frisk piff til søtpoteten. Når terningene er møre siles vannet fra og chilien fjernes. Mos søtpoteten ved hjelp av en stapper til en fin puré. Smak til med salt, pepper, en liten klatt smør og eventuelt litt mer limejuice.
----------
Grovhakk pinjekjernene og ha de over i en skål. Bland inn finrevet sitronskall, sitronsaft, olivenolje og finhakket persille. Legg fiskeporsjonene i ei ildfast form, salte og pepre fisken og bre nøtteblandinga over hver porsjon som et lokk. Bakes i ovnen på 200 grader til nøttene er gyldne og fisken er klar, cirka 12-15 minutter eller mer avhengig av tykkelsen på fisken.Server sammen med god olivenolje og ekstra sitron.
-----------
Jeg hadde kjøpt to søtpoteter en dag, bare fordi jeg hadde lyst å prøve dem. Har ikke spist søtpotet siden jeg var på bryllupsreise til Barbados og Tobago for 11 år siden. Der brukte de det mye i forskjellige varianter. Og det var på tide med en torskemiddag. Da søkte jeg etter torsk og søtpotet på nett og fant denne bloggen - Glade dager - og denne oppskriften. Dette gjorde stor lykke i familien, både hos barna og oss voksne. I dag er det på tide å lage denne igjen ( skolejenta har spurt etter denne retten i hele forrige uke og i dag kommer den på bordet).
Sulten jeg no - god middag!

2 kommentarer:

bare hege sa...

Å nammis! Nå blei jeg sulten!
Har aldri smakt søtpotet jeg, men høres veldig spennende og godt ut!

Guro sa...

den middagen ska definitivt prøves ut! Nam! :)