22 desember 2009


Da er jeg blitt bedre (men ikke frisk desverre). Hater forskjølelse, blir som oftest bihulebetennelse og denne gangen intet unntak. Men så langt ingen antibiotika kur ( kun to runder med akupunktur). Fortsatt press og smerter i bihuler ( og egentlig hele hodet), men er oppegående og har fått igjen mye smaksans ( håper jeg får igjen alt til 24.).Stresser rundt som bare det for jeg har mistet 4 dager og litt til, så no er det litt å ta igjen. Men jeg krysser av lista som en gal - dvs - ikke baking av havreflarn, ingen hjemmelaget konfekt, lite med hjemmelagede gaver og noen får litt mindre gaver enn jeg hadde tenkt for jeg rakk ikke ut å få tak i det osv. Men når man ligger i senga er dette eneste måte å krysse "what to do"-lista. Så ikke like mye pakker, ikke like rent og pent og ryddig, men det er jo tross alt ikke så nøye - jul blir det læll og julemiddagen og desserne og kaker blir det og ALT for mange gaver ;0)
Men i dag blir det bakt kola-kaker! Og her er oppskrifta - de er veldig gode!

Kolakaker


200 g smør
200 g sukker
300 g hvetemel
2 ts natron
1 ss lys sirup
2 ts vaniljesukker



Pisk sukker og smør hvitt (ta ut smøret i god tid så det mykner). Ha i litt og litt av melet og resten av innholdet., (kan være lurt å holde igjen litt mel så det ikke blir for mye). Kna deigen sammen med hendene og rull den ut til en pølse, del den opp i passende stykker som du ruller ut i tykke pølser. Klem pølsene utover  bakepapiret til de blir ca 1-2 mm tykke, skjer dem opp i avlange stykker på ca 2 cm i bredde og stek. Stekes ved 180-200 grader til passe farge og begynner å boble litt, ca. 10 minutter (avhengig av ovn). knekk dem fra hverandre når die har kjølnet.

Ingen kommentarer: