10 desember 2009

LUKE 10




I dag blir det ett enkelt lite tips. Har masse ideer jeg vil gi i julekalenderen, men pc'n er helt ny og jeg har ikke fått instalert alt jeg trenger og jeg vet heller ikke hvor jeg har alt jeg har lagret på eksterne medier. Om du ikke alt har prøvd det da kan det anbefales å prøve - lag din egen julekaffe. Ja det er jo litt rart å gi ett tips om å lage sin egen julekaffe når man ikke drikker kaffe selv ;0)

Men jeg synes det er gøy å eksperimentere litt med smaker, så når det kommer til kaffe så tester jeg det på mannen i huset. Kaffe-eksperimenter begynnte jeg med etter vi hadde vært i Guatemala i 1995. Begynnte enkelt med å ha litt kanel i, etterhvert har det blitt litt forskjellige smaker. No får man jo kjøpt alt mulig godt i butikken så jeg har egentlig lagt "lag din egen kaffe" litt på hylla. Men hvorfor ikke teste litt selv - det kan jo hende du har lyst på noe ekstra og du ikke har ferdig kjøpt ekstra god kaffe. Her er noen tips iallefall.

Prøv deg frem med mengder, til ca 1 liter trakter kaffe kan du ha i en til to teskjeer med feks kanel, kardemomme, nellik (litt mindre av den tror jeg) og kanskje kakao ( litt mer av det - kanskje en spiseskje). Du legger krydderet i oppi kaffen før du trakter. Må innrømme at det er noen år siden jeg drev med dette så jeg er meget usikker på mengder - prøv deg frem, smaken er så forskjellig. En teskje er veldig lite så det er trygt å starte med iallefall og så øker du om du synes smaken ble for svak.

Gi meg gjerne tilbakemelding om du finner noen gode varianter - og lykke til!

Håper å få til en luke med hvordan lage din egen julete blanding og gi bort til vertinne / vert - gave eller som julegave.

Ingen kommentarer: