03 desember 2009

LUKE 3













Adventskalender:


96 små julekalendergaver har jeg pakket i år... her henger 48 (dårlig mobilbilde), men begge kalenderne er brodert av hun som var dagmamman min da jeg var liten. De er gaver til  mine barn. Må prøve å få lagt inn et bilde så dere kan se dem  skikkelig. Må få meg ny pc først. den er foresten bestillt - så no er jeg skikkelig utålmodig! to måneder uten annet enn lånepc mest på kveldstid...man blir avhengig.

Fra Wikipedia:
En moderne, masseprodusert tysk adventskalender i form av et dekorert pappbrett med 24 små luker som skjuler plast- eller sjokoladefigurer.
Hjemmelagd adventskalender med 24 smågaver som åpnes en og en hver dag i adventstida fram til og med julaften.Adventskalender betegner en kalender som brukes til å telle ned de 24 dagene fra 1. desember til julaften. Adventskalendere oppstod tidlig på 1900-tallet som dekorerte papplater med nummererte luker med små bilder eller gaver bak. Siden 1960-tallet har det noe missvisende ordet julekalender blitt brukt om TV-serier med daglige episoder i svensk, og seinere dansk, finsk og norsk barne-TV.
En adventskalender dekker de 24 dagene i adventstiden fram til julaften. I noen land finnes det som kan regnes som julekalendere, det vil si kalendere eller oversikter der startpunktet er julaften (eller juledagen), og sluttpunktet som regel er trettendag jul.

Ingen kommentarer: