10 desember 2010

Luke 10

kalenderluke10

I dag: GLoGG

Det er ikke lenger minus 20 grader om morgenen, i dag var det minus sju! Og no har det begynnt å snø! kjempefint ute (så lenge det ikke er jeg som står for snømåking og det ikke er allt for mye snø  ;0)  ). Det er iallefall utrolig deilig å komme inn i varmen (og her i huset er det ovn som brenner så fint og godt), og sette seg ned og slappe av ett lite øyeblikk. Da er det kjempegodt å lage seg en kopp med gløgg, skikkelig julestemning!

Så min oppfordring til deg i dag: Unn deg selv en liten pause i løpet av helgen, sett deg ned og pust godt, slapp av og lag deg en liten (eller stor) kopp med gløgg og finn julestemningen!

Her gjør jeg det enkelt for deg, du kan velge mellom en kjapp variant – tar ca 3 minutter å lage om du har vannkoker. Eller en litt mer tidkrevende, og her må jeg si at jeg ikke har prioritert å prøve meg på den, så jeg aner altså ikke hvor lang tid det tar. Om noen prøver eller har prøvd, gi meg tilbakemelding på om den ble god og var verd arbeidet  :0)

IMG_1861

Enkel:
Kjøp ferdig gløgg og kok opp vann etter anvisning.
Putt oppi rosiner og hakkede mandler om du har lyst på.


Litt mer tidkrevende:
Gløggekstrakt:
Julegløgg til 20 personer.
- 8 stjerneanis
- 100 g frisk ingefær
- en muskatnøtt
- 40 sorte pepperkorn
- 4 kanelstenger
- 8 hele allehånde
- 8 enebær
- 1 ss hel koriander
- 1 laurbærblad
- Skrell 2 sitroner
Knus krydderet i en morter,
eller med et bredt kniv­blad mot et brett.
Ha det i sammen med sitronskallene i en gryte med 1.5 l vann og
kok det sakte en halv time.
La det trekke til det er kaldt, gjerne til dagen etter.
Denne gløggekstrakten kan oppbevares i kjøleskapet i flere uker
med krydderet i. Siles før bruk.

GOD PAUSE! 

IMG_1869

Ingen kommentarer: