05 januar 2011

Travel?

*

Beskytte barna våre, det vil vi vel alle. Etter denne morgenens opplevelse tenker jeg på å bygge en stor borg å stenge dem inne der... Nei da, men her har minstemann nesten bygget ferdig sin legoborg (med litt hjelp fra pappa og storesøster). Ble fin ikke sant?
*
*
Og så til dagens utbrudd!:
*
I morges supplerte vi, allerede godt oppdekte klær, med enno flere reflekser. Ja vi bruker refleks- ganske mange også. Men i dag ble det en til på jakka til barna. "Vi skal ha MINST to reflekser på jakka mamma" fikk jeg beskjed om. Så gikk vi ut i vintermørke, retning skolen. Da vi kom til fotgjengerovergangen (i 30 sonen), så vi oss godt for. Bil 1 stoppet ikke, jaja det er jo helt vanlig. En mor, en storesøster og en lillebror med oransje skolesekk - alle tre full av reflekser- kan jo være vanskelige å få øye på sånn med det samme. Så gikk vi ut i veien etter bil 1. Men der kom bil 2 den andre veien, og hun hadde det travelt med å komme seg avgårde i dag (strever vel med få barna sine på skolen i rett tid kan jeg tenke meg). Og vi tre, i fotgjengerfeletet og fulle av reflekser, kommer nok "veldig overraskende" på bil 2 fra høyre kan dere skjønne. Vi tre midt i veien, bil 2 i full fart (i 30 sonen, på glatt veibane), fullt trøkk på bremsen, og der skle bil 2 i god fart, rett gjennom fotgjengerfeltet! Og glad er jeg for at jeg ikke sendte barna til skolen alene i dag! For jeg stoler ALDRI på bilførere når det gjelder å stoppe for fotgjengere (iallefall ikke barn). Og derfor hadde jeg tatt tak i sekken til lillebror og stoppet midt i veien, og dermed unngikk vi såvidt å bli meid ned midt i fotgjengerfeltet. Vi syntes godt, så oss godt for, ventet til bilen i stor fart hadde passert og gjorde ingenting feil (om ikke det å krysse fotgjengerfelt er feil da,). Eller kanskje vi skulle ventet til neste, neste og neste bil som kommer (langt der nede) stopper opp, eller kanskje vi skulle fortet oss litt mer over veien, så bilene slapp å stoppe?
Dette opplever vi flere ganger i måneden, på samme sted, i 30 sonen på en skolevei. Det rare er at bilførere ofte blir sinte fordi vi går over fotgjengerfelt? for å komme til skolen. I dag vet jeg ikke, hun var iallfall veldig overasket over at vi krysset veien? Og at det var glatt? Og at det var folk ute og gikk?
*
Alle bilførere der ute SKJERP DERE!!!

Ingen kommentarer: