08 mai 2011

Fotballbursdag

Da er det snart klar for nok en bursdagsfeiring i dette hus. Her kommer de som perler på en snor fra april til juni. Da er det bare å bake ivei. Da vi feriet 7 årsdag i slutten av april sto fotballkake på ønskelista - og jaggu ble det fotballkake! Og jeg må si jeg er litt fornøyd selv også, ble da ganske bra denne? Har lenge tenkt på å prøve meg på sukkerpasta, og valget falt på en Marshmallow fondant og det gikk faktisk ganske så greit. Farge hadde jeg fra før så da var det bare å male på svart matfarge - taaarra fotball!  En halv iallefall   ;0)


Oppskrift på Marshmallow fondant:

200g marshmallow 
2 ss vann
2ss matfett
300g melis

Ha vann og marshmallow i en bolle, sett det i mikron på full styrke til marshmallowsen smelter og eser kraftig opp. Du må følge med å se.
Rør så inn matfett og ha oppi melis litt etter litt. Kna melisen inn med hendene. Tilsett melis til massen er fast og elastisk.  Den skal ikke være klisseete. Ha i mer melis om det trengs.
Den kan oppbevares i romtempratur (om du har den i kjøleskapet så ta den ut i god tid). Pakkes godt inn i plast.
Den blir kritthvit og fin, er usikker på hvordan det blir om du blander inn farger, men tipper det går helt fint. Den passer kjempefint til sjokoladekake og den smaker ikke veldig av marshmallow. Noen kjenner litt av smaken , de fleste kjente ikke at det var marshmallow. Jeg laget den litt tykk - burde kanskje kjevlet den litt tynnere, men  var usikker på om sjokoladefyllet ville synes da. Den var super å jobbe med! Anbefales!

4 kommentarer:

Kristel sa...

That looks really awesome!!
Hugs Kristel

Fröken Pyssel sa...

Vilka söta cupcakes och fin tårta :-) Har aldrig provat MMF men ska göra det någon gång. Brukar dekorera med marsipan då jag tycker det är godast, men har faktiskt aldrig smakat MMF :-)

YoKo - Liten Anna sa...

Har DU bakat tårtan och bakelserna???!!!!

Hilde sa...

Så herlig kake og muffins :o) Har aldri prøvd mmf, men tror jammen jeg må teste det ;o)

Hyggelig at du er med på min Give away. Legger meg til som følger her hos deg :o)