29 oktober 2011

Heksefinger kjeks



 

Lyslykter laget av mønsterarkene i forige innlegg (værsågod forsyn dere) og ett mønsterark jeg har funnet en eller annen plass  ;0)  Husker ikke hvor. Hadde tenkt å lage mønsterark av edderkopper selv også, men man rekker ikke alt. Syltetøyglass med oppklipt A4 ark limt rundt, enkelt og greit. Synes de ble veldig fine jeg.

Skulle bake Hekse fingre, men det gikk desverre ikke bra.. De var så "flotte" da de gikk i ovnen, men de smeltet utover. Vet ikke hva som gikk galt, oppskrifta fulgte jeg. Men, de smakte iallefall godt og no ser de ut som trollfingre istedet  ;0)

Oppskrift kan der godt få, så kan jeg se om noen andre kanskje får det til, i så fall vil jeg gjerne ha tilbakemelding  :0)


Hekse Finger Kjeks
·         1 kopp romtemperert smør
·         1 kopp melis
·         1egg pisket lett
·         2 barneskje sitron juice
·         2 2/3 kopp mel
·         1 barneskje bakepulver
·         En klype salt
·         1 kopp hele skoldede mandler
Nederst i skjemaet

Fremgangsmåte:
Ha smør og melis en bolle og pisk til det er mykt. Pisk egg og sitron juice. Sikt bakepulver, mel og salt og bland det inn lit tog litt til alt er blandet i. Dekk til og la det stå kjølig i 1 time.
Forvarm ovnen på Preheat oven to 160 grader. Spray ett bakepapir.
Form finger av en spiseskje deig ved å rule den med rene fingre. Bruk en kniv for å lage linjer på knokene. Press en mandel på tuppen for å lage negel.
Legg kjekksene på det forberedete bakepapiret og stek i 20 minutter. Avkjøl i 5 minutter legg så kjeksene på rist for å avkjøles helt. Arranger ett skummelt brett, og legg på fingrene.

2 kommentarer:

Tonerose sa...

Lekre lykter du har laget!! :o)

Jeg bakte også slike fingre for en noen dager siden, og min "prøvefinger" smeltet også utover da jeg testet den med steking. Jeg hadde fått ivrig hjelp av 2år gamle lukas, så jeg regnet med at vi hadde målt opp for lite mel - og hadde dermed i mer. Og det fungerte topp! Jeg har forresten lagt ut oppskrifta jeg vanligvis bruker til vaniljekjekskaker på bloggen min, du må gjerne prøve den - kanskje du har mer lykke med den! :o)

http://itoneroseshage.blogspot.com/2011/10/oppskrift-vaniljekjekskaker-og-trinn.html

helt topp at du har lagt ut mønsterark med flaggermusene! :o) moro!!

Håper du har en HERLIG helg!

Stor klem!

Mona sa...

Takk!

Om jeg rekker skal jeg prøve - de er jo så "grusomme" - ligner heksefingre, skikkelig SKUMMELT!

:0)