18 oktober 2011

Min egen keramikk!



Her er resultatet mitt fra "jeg-leker-keramiker-dagene" vi har hatt i år. Det hele begynte med et koselig "utdrikkings"lag, (mest kos og lite drikking). Vi fikk male på keramikk, utrolig gøy. Ble ikke koppene mine fine?

På grunn av diverse så endte vi opp med å få en sjanse til - vi fikk en runde to med maling! Og da fikk mine barn også være med. Dere skal få se deres kreasjoner i ett senere innlegg. Barn er rett og slett utrolig flinke kunstnere! Jeg har alltid synes at man skal la barn få lov å lage/male/tegne akkurat slik de vil, uten alt for mange "gode" råd fra oss voksne. Jeg blir så lett fristet til å komme med tips som feks at "himmelen skal jo være blå", "kanskje det blir finere om du ikke bruker så mange farger" og "skal du ikke gjøre ferdig tegningen". Jeg jobber faktisk hardt med å ikke komme med råd der råd ikke etterspøres. Jeg tror nemlig at vi ødelegger barnas kreativitet og egen stil om vi gjør det. Og jeg tror jeg har mye rett. Jeg har to veldig forskjellige barn, de er gode på forskjellige områder, og jeg synes jeg kan se at det har vært smart å la barna holde på uten innblending fra meg. De utvikler seg til å bli veldig gode på sine områder! Det er utrolig flott å se! De beholder gleden ved å lage og kreere. Og det jeg synes de manglet av kunnskap (hvor jeg hadde lyst å komme med mine "riktige" råd) det kommer av seg selv etterhvert. De blir bare flinkere og flinkere, og jeg tror at om jeg hadde rettledet dem mer så hadde kreasjonene deres blitt kjedelige og ordinære - det er det ikke no, de er flotte og kreative! Så mitt "gode råd" til dem som vil ha det;
La barna få lov å lage sine egne kunstverk, la dem beholde kreativiteten sin, 
ikke ødelegg dem med for mange gode råd fra oss voksne!

4 kommentarer:

Louise sa...

Det er nogle rigtig flotte krus, du har lavet.
Jeg er helt enig med dig :)

Tommensgirl sa...

Kjempe fine:) Så flink du er:)

Fabelaktig sa...

Hei hei!
Takk for koselig fotspor inne hos meg, det både gleder og varmer, søte deg!

Nydelig keramikk kopper! Vakkert!

❀Fabelaktig kveld til deg❀
klem

bare hege sa...

Jeg er supermisunnelig på krusene dine Mona! Rålekre!!!