14 desember 2011

Luke 14



I luke 14 blir det oppskrift på Cake-Pops.

Du kan bruke det du har av kake (kakerester). Jeg har valgt å bruke brownies, men jeg anbefaler sjokoladekake eller annen tørrere kake. Brownies kan fort bli for bløt og vanskeligere å holde sammen i boller. Smuldre kaken i små biter, bruk gjerne en mikser.
Så tar du:
100 g mørk sjokolade

50 g smør
100 g melis
50 g fløte (dropp den om du bruker brownies)
Smelt sjokoladen og smøret i en bolle over ett vannbad og ha i fløten.
Når det har smeltet tilsetter du melis. Bland godt sammen. Hell det over sjokoladekakesmulene og bland det godt sammen.
Lag små boller og plasser dem på ett brett i fryseren i cirka 30 min.
Smelt sjokolade, du kan bruke hvit sjokolade som du kan farge eller bruk som jeg har gjort her, mørk sjokolade.
Jeg har kjøpt små trepinner beregnet på "kjærlighet på pinne", men du kan godt bruke papirpinner eller andre slags pinner beregnet på mat formål.
Lag hull i sjokoladebollen med pinnen, fyll litt sjokolade i hullet og sett i pinnen. Når sjokoladen har stivnet dypper du hele bollen i sjokoladen og har på strø eller annen pynt du ønsker.

Veldig godt og veldig dekorativt, barna elsker dem!

1 kommentar:

Madame sa...

Hej Mona, det lyder vel nok lækkert! Jeg er sikker på, mit lille 6-årige barnebarn vil synes, det er sjovt at lave sammen med mig. Tak for en god idé!