18 april 2012

Klar for sommeren


Pause:
Det ble en lang bloggpause. Håper noen av dere har savnet innlegg fra bloggen.
Livet gir oss av og til utfordringer, og jeg har hatt noen store og litt mange i året som har gått. Det tærer på og jeg har rett og slett vært veldig sliten, på alle plan. Jeg har latt blogg være blogg, og hatt nok med å komme gjennom dagene. No er jeg tilbake, men tror det vil bli litt mindre innlegg i tiden fremover. Jeg er usikker på bloggens framtid, og også på hvordan den skal være. Den trenger fornyelse og jeg har ikke kapasitet til å gi den det no.

Hva ønsker du?
Jeg tar gjerne imot innspill og råd om hva dere synes mangler og hva dere liker. Kan godt tenke meg mer tilbakemeldinger fra dere som leser bloggen, men det kan jeg komme tilbake til. I mellomtiden vil jeg prøve å gi dere godbiter på oppskriftfronten, bilder og betraktninger. Alt ettersom hva jeg får av inspirasjon og tid til å gi videre.

Er du klar for sommeren?
Det er knapt vår utenfor vinduet her, snøen ligger fortsatt i flekker rundt om, men jeg er veldig klar for våren og sommeren. Men det er jo ikke den vinterbleke huden min. Har vært en innevinter for mitt vedkommende i år, så derfor tenkte jeg at jeg kanskje skulle klargjøres for sommerhalvåret. Vel, blir vel med tanken. Men deler alikevell noen oppskrifter med dere så har dere litt inspirasjon iallefall. Hvem vet, kanskje jeg slår til å har en time med "klargjøring" jeg å.


Finkornet kropps-skrubb (Bodyscrub)


2 kopper organisk rør sukker (2 cups organic cane sugar)
1 kopp vegetabilsk olje (1 cup vegetable oil)
8 dråper eterisk sitronolje (eller en annen ønsket variant) (8 drops of essential lemon oil, or oil you wish)
1 dråpe gul matfarge om du ønsker farge, dette kan godt droppes (1 drop of yellow foodcolour - this you can do without)

Du trenger en dråpeteller og krukke til oppbevaring.

Framgangsmåte
1. Rør sammen sukker og vegetabilsk olje i en bolle, bland godt.
2. Bruk dråpeteller og tilfør en dråpe eterisk olje av gangen. Ha i matfarge og rør til all fargen er jevnt fordelt. Ha det over i krukker.
3. Lim på en fin etikett, egenlaget eller kjøpt.

( 1. Mix togheter suger and vegetableoil, stir well.  2. Use a pipette and mix in one and one drop of essential oil. Put in the foodcolour and stir until the colour is even. Put the bodyscrub in a nice jar, glue on a tag an you will have a nice gift for somone - or a nice gift for yourself) 





Innpakking
Husk at blandingen er oljete, så det kan være lurt å finne krukker med helt tette lokk. Norgesglass og
småkrukker som også har gummibånd i lokket kan vare både smarte og pene.


 

Kanel og sukkerskrubb for leppene

Orginal oppskrift funnet her Deliciously Organized you will find it in english here

2 ss kanelolje (oppskrift på hvordan lage din egen finner du her)
1/2 ss råsukker
1 1/2 ss brunsukker
1 dråpe vanilje (tror det må være essense eller ekstrakt , men det kom ikke frem fra oppskriften. Jeg
                         har handlet det her på iHerbs (mye bla. organisk, økologiske varer) om du handler der
                         for første gang kan du bruke denne koden EKI719 og spar $5)

Miks alle ingredienser sammen og ha det på ett lite glass.


Bildet hentet fra bloggen Deliciously Organized


 

Ansiktsmaske (Facial mask for the summer)


1 eggeplomme (1 egg yolk)
1 ss honning ( 1 tablespoon honey)
1 ss yogurt naturell (1 tablespoon of yogurt naturel)
1/2 ss extra virgin olivenolje ( 1/2 tablespoon of extra virgin olive oil)

La masken sitte på i 10 minutter, og skyll den så av. Dette er en maske som passer for alle hudtyper. Om du har tid og overskudd kan du godt bruke en ansiktsmaske en gang i uka - jeg er fornøyd om jeg får gjort det ett par ganger i året...
(Leave the mixture on your face for 10 minutes and rinse off. This mask works well for all skin types. You can benefit from using a mask once a week - I'm happy if I'm able to do it twice a year...)


1 kommentar:

Randi sa...

Hei! Tusen takk for koselig kommentar :) Jeg er kjempeklar for sommer, men plutselig snør det ute igjen, så man må vel bare smøre seg med tålmodighet!! Håper du har en fin kveld! Klem, Randi.