29 mai 2012

Hageideer!

Grass circle path
Bilde er fra Sunset

Front
Bilde er fra Sunset

Pallet2_rect540_rect540
Bilde fra Apartment therapy

Pinned Image
Dette bilde fant jeg på Pintrest. Håper SCIENCEphotLIBRARY synes det
er greit at jeg låner det. Flott ide!



Hagen!

Jeg håper jeg fortsatt har lesere igjen...har jo tatt en litt for lang pause, men det var litt nødvendig tror jeg. Håper jeg er tilbake denne gangen og jeg håper det fortsatt er "plass" og interesse for bloggen min i bloggland.

Jeg har tenkt på å få gjort noe med hagen min. Men etter å ha prøvd og feilet i mange år har jeg bestemmt meg for å søke hjelp av noen som kan dette. Det er jo ikke det at hele hagen min ligger der grå og trist. Men hekken vi i flere år jobbet og slet for, den forsvant bare. I sykdom og misstrivsel. Og hvordan skulle jeg kunne vite at den ikke trivdes hos meg? Eller at det i enkelte år går sykdommer som feller akkurat den type busker... Jeg hadde spurt og gravd etter informasjon, men det er ikke alltid nok. Blomsterbedene er akkurat så fine de kan være ut fra arbeidet jeg legger ned i dem. Ikke så veldig mye de siste årene, men det at jeg var flink i årene før der igjen, betaler seg litt no.

Jeg vil ha en lettstelt hage, som blomstrer litt gjennom hele sommerhalvåret. jeg har fått det til i bedene mine, men jeg ønsker meg blomstrende busker - de krever lite arbeid og ingen luking og gir masse fine blomster. Og jeg ønsker meg rom i hagen, flere rom. Ett rom for leking, ett for ro, ett hvor man kan være sosial og ja akkurat som i huset, ett kjøkken, en stue ett lekerom. Og dette vil jeg ha hjelp til. En hagearkitekt eller en gartner. Noen som kan dette profesjonelt. Jeg tror jeg kommer til å spare penger på å bruke proffe folk her. Jeg har lagt ut tusenvis av kroner på hekker og blomster som ikke trives. Får jeg hjelp kan jeg finne de som passer i hagen min og som jeg klarer å stelle for.

Jeg er jo som dere kanskje har funnet ut, på PINTREST. Der har jeg funnet masse fine hagerelaterte blogger og sider. Noen av disse vil jeg dele med dere her i dag og gi dere litt hageideer. Kos dere med bildene og gå inn på nettsidene!

Tips fra bloggen Hart at Home:

Plant plantene dine, og ha i jord og gjødsel. Legg fuktig avispapir over. Legg over jord og du slipper å tenke mer på ugress denne sessongen! Har ikke prøvd tipset, men synes det høres ut som det er verd å prøve! Noen som har prøvd det? Eller har andre gode tips?

3 kommentarer:

by Vero sa...

Så digg den var den pallen som var gjort om til blomsterkasse :) Det blir nok de vanlige krukkene her i år, men kanskje det blir noe nytt til neste år... :)

63 grader nord sa...

Så flott blogg dere har fått!
Har vært lite på nett i det siste, har har ikke rukket å sjekke den før no. Masse fine strikkeplagg (skulle ønske jeg kunne strikke!)
Men elsker jo å se på alt det fine alle andre lager da :0)

Følger deg fra no av!

God sommer!

Tordis Bentzen sa...

Aviser er veldig lurt, det har jeg brukt i årevis. Vi bor på et ra, med veldig lite jord og den har lett for å forsvinne mellom stein og grus. I bedene har jeg alltid startet med et tykt lag aviser først, og deretter jord og planter. Jeg har også lagt aviser brettet på langs, lag på lag og bygget opp kanter, istedet for rå-dyre torvblokker. Da bløter jeg først avisene. Har et par mål så det blir mer park enn hage, derfor må man finne lure løsninger som ikke koster skjorta.